söndag 16 november 2008

I afton snö.

...det lät rätt bra som titel. Fast sanningen är nog att det inte kommer finnas någon kvar i afton. Men just nu snöar det i alla fall, riktigt mycket också. Man kanske skulle byta däck nån gång inom en snar framtid så man slipper slira, kastas uppochned in i tretton mötande bilar och dö en förfärlig död. Det vore så onödigt, på något vis.

Igår hade vi speldag som avslutades med en trevlig fest. En och annan fotosession blev det, om man tittar in på Katjas blogg ser man en fin illustrering av hur flickor brukar se ut på foton efter en fest. Jag blev även fotad i några äkta fjortisposer, ni vet de där klassiska som alla småtjejer tror gör dem söta och dessutom ger åskådaren en fin inblick i urringningen. Det vill säga, de håller kameran ovanför sig och tittar upp med stora ögon och lätt särade läppar med ett något förvånat, alternativt oskyldigt, uttryck. Sanningen är att de ser fullkomligt korkade ut, och dessutom väldigt billiga. Men det har vi inte hjärta att berätta för dem.

Den manliga motsvarigheten är grodperspektivet. Mannen blir fotad nerifrån och han står med armarna i kors och tittar bistert in i kameran. Han tror att det får honom att se mäktig och maskulin ut. Är han rakad får det honom att se ut som en gängmedlem från Hell's Devils Mutilation Club (ja, det hittade jag just på). Korthåriga män ser mest fåniga ut, eftersom kort hår inte får dig att se särskilt mäktig ut, utan mer hundvalpssnäll. Är man långhårig kan man dock komma undan med en sådan pose. Alla andra bör hålla sig till det traditionella festfotot, ett lätt fåraktigt leende och ett V-tecken eller tummen upp till kameran.

Det var dagens reflektioner över snö och foton.

4 kommentarer:

Carl-Henrik sa...

Ja men då har jag ju alldeles rätt frisyr då!
Hundvalpssnäll är väl ett trevligt ideal. :)

Johanna sa...

Det passar mycket bra på flera hundvalpsmän jag känner. De ska helt enkelt låta bli att fotografera sig i grodperspektiv. =)

Carl-Henrik sa...

Hej igen.
Du är utmanad. Kika på min blogg får du se.
Nån måste jag ju skicka vidare till...

Johanna sa...

Ja, jag såg. Jag bara ignorerade det så länge jag kunde. =)

Kerrå.